luni, 15 februarie 2010

Darwin in Bucurestiul lui 2010

E aproape absent. În anul 2010, la 151 de ani de la publicarea celebrei sale opere, si la 201 ani de la naşterea sa, Bucurestiul a cam uitat de Darwin si de imensa contribuţie adusa de acesta biologiei, dar si umanitatii.

Este de precizat insa ca aceasta uitare nu a intervenit natural, ci a fost impinsa de la spate in special de "renasterea" societăţii româneşti, care a considerat ca in decembrie '89 si-a castigat dreptul de a-l arunca pe Darwin la gunoi, pentru a se putea cufunda mai uşor în calduroasa si confortabila ignoranta furnizata de catre Biserica.

A ajuns sa fie un bun exemplu istoric de gandire de turma. Eforturile BOR de a dezavua teoria au functionat de minune, turma de oite neindraznind sa scoata niciun sunet in contradictoriu, de frica de a nu fi etichetat repede "comunist" pentru simplul motiv al recunoasterii unei teorii stiintifice. Si uite-asa a trecut tsunami-ul provocat de BOR peste romani, ajungand acum sa se stabileasca, si sa acopere precum un ocean natiunea, cu un strat destul de gros si de dens de ignoranta. Scepticismului innascut ii este nevoie de multe flotoare si o buna propulsie, pentru a iesi la suprafata acestui ocean si a respira aerul libertatii. Si asta doar in cazul in care nu i s-au "taiat aripile" inca de pe vremea copilariei, ajungand doar un alt creier bine spalat al Atlantidei scufundate.


Asadar in 2010, cu ocazia zilei Darwin, in Romania nu am aflat decat de organizarea a doua evenimente, unul de catre Asociatia Umanista Romana, si al doilea de catre Asociatia Secular-Umanista din România. De ajuns am ajuns numai la evenimentul (daca i se poate spune asa) celei dintai, si am constatat cu dezamagire ca acesta nu a reusit sa adune decat o mana de oameni. Poate a reprezentat o buna modalitate de a evidentia ce statut are aceasta stiinta printre preferintele sau interesele populatiei. Nu e de mirare avand in vedere modul confesional de predare al religiei, inca din clasa I, si faptul ca respectivii copii se intalnesc cu biologia abia cu 4-5 ani mai tarziu, cand se mai intampla sa fie prezentata si in batjocura (la modul "omul se trage din maimuta"), sau chiar ca o teorie la fel de valida ca si creationismul (dar care pe deasupra ar avea inconsistente sau verigi lipsa). Ce sa mai creada si copiii? Daca tot se poate profita de lipsa lor de discernamant, de ce sa nu se profite pentru a-i modela in viitori contribuabili la buzunarul BOR, asa-i?

Un lucru bun insa, care sper sa capete amploare, este lansarea site-ului DarwinDay.ro, chiar de ziua aniversarii sale, de catre ASUR. Acesta, impreuna cu fratele sau mai mare, Evolutionism.ro, daca vor beneficia de o buna mediatizate in special in randul copiilor si a tinerilor, pot contribui semnificativ la o educare corecta a 'viitorului tarii', din perspectiva unei intrebari esentiale, care sper ca se mai gaseste inca in agenda urmatoarelor generatii.




8 Comments:

Tanuki said...

Printre alte idei discutate la evenimentul se pare ca la Muzeul Antipa se vor construii un laborator pentru copii unde pot sa invete despre evolutie si o cafenea unde se va putea discuta liber despre stiinta si nu numai. O ideie interesanta a venit din partea dl Paul Vîrvea care a sugerat sa il scoatem pe Darwin din coltul in care este aruncat, sa vorbim mai mult de el si sa il ridicam inapoi in locul pe care il merita.

Adi said...

Am fost anul trecut la Paris, cand era cu 150 de ani, si, in afara de cateva afisuri raslete si niste bannere pe panouri din-alea care se schimba reclamele nu am vazut. Dar nu inteleg ce ti se pare tie ca ar trebui sa fie asa important Darwin pentru oamenii de azi? Apoi nu ar fi mult mai cinstit sa sarbatorim cu foc de artificii ziua lui Einstein sau a lui Newton?
Sunt ofticat ca nu am informatii despre backgroundul tau... nu sunt convins insa ca esti de specialitate biologie. Dar de unde atunci fanatismul asta cu cu pseudo-aer stiintific?

irishee said...

De ce ar fi "mai cinstit" sa le sarbatorim zilele lui Newton si ale lui Einstein? De ce nu ar fi "la fel de cinstit"?

Mi se pare normal sa nu consideri ziua lui Darwin atat de demna de a fi sarbatorita din moment ce tu crezi ca munca lui a fost apa de ploaie.

Nu inteleg de ce deodata backgroundul meu e de asa mare importanta. Nu cred ca mai e nevoie sa aduc in discutie apelul la autoritate.

Adi said...

Te satisface, dpdv intelectual, sa minimizezi spusele mele ca si cum ar fi ale celui mai habotnic si incuiat la minte crestinopat? In cazul asta, imi readresez intrebarea, care este scopul blogului, comentariilor... doar ca sa faci misto de fraieri?
Te-am intrebat despre backgroundul tau din sincer respect fata de interlocutor si putina curiozitate personala. Tu ma acuzi ca as urmari sa fac apel la autoritate. WTF: nu puteam incepe prin ceva de genul "Iisus a zis asa" sau "Mahomed a zis asa" sau "Buddha a zis asa" si sa nu ma mai intereseze cu nimic opinia ta?
Curiozitatea personala iarasi se justifica: ce consideri tu "personalitate importanta"? Newton si Einstein in fizica sau Darwin in biologie? Si de ce? Nu mai intreb de Iisus in religie sau Eminescu in literatura!

irishee said...

Nu eu am facut comparatia cu "celui mai habotnic si incuiat la minte crestinopat", ci tu. Nu am facut aluzie ca asta ai fi, ci doar am subliniat erorile din argumentele tale. Ca ele te fec sa pari una sau alta nu mai e sub controlul meu.

Nu inteleg de ce te intereseaza backgroundul meu personal, din motiv ce nu vad cum ar ajuta discutia intr-un fel sau altul. Am spus ca nu aduc in discutie apelul la autoritate, nu pentru ca te-ai folosi(t) de el, ci tocmai pentru ca nu vad ce relevanta ar avea, din moment ce nu crezi ca pregatirea profesionala ar avea vreo valoare in plus sau in minus.

Fiecare personalitate enuntata de catre tine este importanta, dupa standardele mele, in domeniul sau. Inclusiv Iisus in religie. Nu am pretins ca nu ar fi avut un rol important vreodata. Doar pentru ca nu cred ca a fost zeu nu inseamna ca nu consider ca este sau mai bine zis a fost, o personalitate importanta (chiar daca meritul nu ii revine lui in totalitate).

Cum stabilesc ca a fost sau nu o personalitate "importanta" sau nu, iar nu am "chef/tragere de inima.." sa stau sa explic, pentru ca iar nu-i vad rostul.

O sa ma opresc si in privinta acestui articol aici.

Adi said...

"De ce ar fi "mai cinstit" sa le sarbatorim zilele lui Newton si ale lui Einstein? De ce nu ar fi "la fel de cinstit"?" - Newton si Einstein au fost geniali, Darwin nu!
"Nu inteleg de ce te intereseaza backgroundul meu personal" - ti se pare nelegitim sa stiu aproximativ cu cine vorbesc?
Mi se pare responsabil din partea mea...oi fi Dan Puric (tu) :)
Ar ajuta la conversatie pentru ca as sti sa ocolesc subiecte care nu cad in aria ta de expertiza, altfel scutind pe aman2 si alti cititori de intrebari de genul "ce rost are sa iti raspund la aceasta intrebare?".
Pai, tocmai, ca Biserica a facut caricatura din personalitatea lui Iisus - are merit infinit mai mare Iisus ca personalitate istorico-religioasa decat "contributia" Bisericii la cultul lui Iisus.

irishee said...

Darwin a fost genial la randul sau, pentru ca daca ai studia biologia si ce a avut de zis, precum fac cercetatorii, ai intelege.

Dar tie chiar n-am ce sa-ti mai cer. Ma faci din ce in ce mai mult sa cred ca faci partea din "esantionul nefericit" de care se vorbeste pe blogul lui Zergu. Si asta inca de pe cand nu ai fost in stare sa intelegi la ce se referea.

Num ma mai obosesc si azi sa scriu pe intelesul tau fiecare fraza pe care ar intelege-o si adolescentii. Stai de bate campii de unul singur.

Zergu said...

Mai vreau articole scrise de voiiiiiiii!